Μετάβαση στο κεντρικό περιεχόμενο

Περιγραφή θέματος

  • Εισαγωγική Δραστηριότητα

    Ο εκπαιδευτικός χωρίζει τους μαθητές σε 12 ομάδες (ζευγάρια). Τοποθετεί μπροστά τους ένα δοχείο με 16 χαρτάκια. Το κάθε χαρτάκι απεικονίζει και έναν Στόχο Βιώσιμης Ανάπτυξης. Ζητάει από την κάθε ομάδα να διαλέξει ένα χαρτάκι, ενώ 4 ομάδες διαλέγουν από 2 χαρτάκια. Αφού επιλέξουν όλες οι ομάδες ο εκπαιδευτικός ζητάει από τους μαθητές να συζητήσουν με την ομάδα τους (το ζευγάρι τους) τι είναι αυτό που τους έρχεται στο μυαλό όταν κοιτούν την εικόνα που απεικονίζεται στο/ στα χαρτάκι/α τους. Στη συνέχεια όλοι οι μαθητές κάθονται σε κύκλο δείχνουν τα χαρτάκια τους και ο εκπαιδευτικός ρωτάει την κάθε ομάδα. Ο εκπαιδευτικός ρωτάει τους μαθητές τι πιστεύουν πως συμβολίζουν αυτές οι 16 εικόνες. Ο εκπαιδευτικός κρατάει το χαρτάκι με το Στόχο νούμερο 17 (Συνεργασία για τους στόχους) και ρωτάει τους μαθητές αν οι εικόνες είναι τυχαίες ή αποτελούν κομμάτια ενός παζλ. Τι παζλ θα ήταν αυτό και ποιόν θα αφορούσε;

    Ο εκπαιδευτικός στη συνέχεια προβάλει το εισαγωγικό βίντεο για τους 17 Στόχους της Βιώσιμης Ανάπτυξης. (Το μεγαλύτερο μάθημα του κόσμου)

    Ο εκπαιδευτικός εξηγεί στους μαθητές πώς αν και όλοι οι παραπάνω Στόχοι αλληλοσυνδέονται μεταξύ τους στο επόμενο διάστημα θα εστιάσουμε την προσοχή μας σε έναν από αυτούς. Ο εκπαιδευτικός μπορεί εξαρχής να ενημερώσει τους μαθητές για τον στόχο ή να τους ρωτήσει στο τέλος του project σε ποιο στόχο πιστεύουν οι ίδιοι ότι εστίασαν. (15')

  • Δραστηριότητα 1

    Ο εκπαιδευτικός χωρίζει τους μαθητές σε 5 ομάδες μοιράζοντας τους από μια κόλλα Α4. Οι μαθητές σχεδιάζουν 4 στήλες: Γυαλί- Χαρτί- Πλαστικό -Αλουμίνιο. 

    Ο εκπαιδευτικός ζητάει από τους μαθητές να παρατηρήσουν γύρω τους και να καταγράψουν σε κάθε στήλη τα γυάλινα, πλαστικά, αλουμινένια και χάρτινα αντικείμενα που βλέπουν. Στη συνέχεια τους ρωτάει σε ποια στήλη παρατηρούν περισσότερα αντικείμενα. Οι περισσότερες ομάδες θα έχουν παραπάνω πλαστικά αντικείμενα. 

    Ο εκπαιδευτικός ρωτάει τους μαθητές γιατί πιστεύουν ότι συμβαίνει αυτό; Ποιο είναι το υλικό που κυριαρχεί στη ζωή μας; Αν σκεφτούμε και έξω από την τάξη μας.

    Παραλλαγή-παιχνίδι: Η παραπάνω δραστηριότητα μπορεί να γίνει και σε μορφή παιχνιδιού. Ο εκπαιδευτικός ζητάει από τους μαθητές να φέρουν αντικείμενα που δεν τα χρειάζονται. Χωρίζει τους μαθητές σε 4 ομάδες και δίνει στην κάθε ομάδα τις παρακάτω ονομασίες : Γυαλί- Χαρτί- Πλαστικό -Αλουμίνιο. Τα «άχρηστα αντικείμενα» τοποθετούνται στο κέντρο. Σε κάθε χτύπο του εκπαιδευτικού ένας παίχτης από κάθε ομάδα πρέπει να φέρει ένα αντικείμενο που να είναι από το υλικό που αντιπροσωπεύει η ομάδα του, στην ομάδα του. Ποια ομάδα έχει τα περισσότερα υλικά; Ο εκπαιδευτικός ρωτάει τους μαθητές γιατί πιστεύουν ότι συμβαίνει αυτό; Ποιο είναι το υλικό που κυριαρχεί στη ζωή μας; Αν σκεφτούμε και έξω από την τάξη μας.(10’)

  • Δραστηριότητα 2

    Ο εκπαιδευτικός ρωτάει του μαθητές αν γνωρίζουν τον τρόπο δημιουργίας των παραπάνω υλικών; Την ιστορία τους; Πώς έφτασαν ως εδώ και ποια θα είναι η συνέχεια τους; Στη συνέχεια προβάλει τη διαφάνεια* η οποία δείχνει ορισμένα απαραίτητα υλικά που χρειάζονται για την δημιουργία των υπό μελέτη αντικειμένων. Αν πρόκειται για ένα πλαστικό αντικείμενο βασικό υλικό για την δημιουργία του είναι το πετρέλαιο αυτό το βρίσκουμε στο υπέδαφος. Αν είναι γυάλινο βασικό υλικό είναι η άμμος. Αν είναι χάρτινο βασικό υλικό είναι το ξύλο. Αν είναι από αλουμίνιο βασικό υλικό είναι ο βωξίτης (πέτρωμα κάτω από τη Γη). Τα περισσότερα αντικείμενα είναι πλαστικά.(5') 

    Ακολουθεί συζήτηση για τη χρήση και τη θέση που έχουν τα πλαστικά στη ζωή μας. Ο εκπαιδευτικός τοποθετεί ένα μεγάλο κομμάτι χαρτιού στο κέντρο (χαρτί του μέτρου) και ζητάει από τις ομάδες να συνεργαστούν. Η κάθε ομάδα θα αναλάβει να σχεδιάσει ένα από τα τέσσερα διαφορετικά στάδια της ζωής ενός πλαστικού αντικειμένου μαζί με τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις τους.

    • Πρώτη ύλη - πετραίλαιο-  εξόρυξη
    • Παραγωγή –(εργοστάσιο)
    • Κατανάλωση- επαναχρησιμοποίηση
    • Απόρριψή- ανακύκλωση 
    (15')

    Στη συνέχεια γίνεται συζήτηση για τα οφέλη της ανακύκλωσης. Ο εκπαιδευτικός εξηγεί πως ακόμη και κατά τη διαδικασία της ανακύκλωσης υπάρχουν «απόβλητα» τα οποία επιβαρύνουν το περιβάλλον. Πώς θα μπορούσε να αλλάξει αυτό; 

    Στόχος είναι οι μαθητές να προβληματιστούν και να κατανοήσουν τη σημασία του εξ αρχής προβλεπόμενου σχεδιασμού κατά την παραγωγή ενός προϊόντος. Ο εκπαιδευτικός μπορεί να φέρει ως παράδειγμα στους μαθητές την περίπτωση των παπουτσιών που σχεδιάστηκαν από οργανικό βαμβάκι, λινό και καρύδα ώστε να μπορούν να μετατραπούν σε λίπασμα όταν πλέον έχουν φθαρθεί!

     (https://www.made2bmadeagain.org/assets/downloads/shoes_that_bloom.pdf) Πηγή: www.ellenmacarthurfoundation.org (10')


  • Δραστηριότητα 3

    Στη συνέχεια ο εκπαιδευτικός προβάλει το παρακάτω βίντεο και ζητάει από τους μαθητές να εξηγήσουν τι διαφορετικό συμβαίνει με τα «άχρηστα υλικά- φύλλα» των καφεόδεντρων; Ποια είναι τα οφέλη που προκύπτουν από την αξιοποίηση των υλικών αυτών;  

    https://www.made2bmadeagain.org/chocolate_cwdtd Πηγή: www.ellenmacarthurfoundation.org (10')

    Με τη βοήθεια του φύλλου εργασίας (Φύλλο δραστηριότητας 12_1) οι μαθητές καλούνται να απεικονίσουν την κυκλική πορεία στη ζωή ενός αντικειμένου. (5')


  • Δραστηριότητα 4

    Ο εκπαιδευτικός μοιράζει από ένα κομμάτι χαρτί του μέτρου στην κάθε ομάδα. Σκοπός είναι η κάθε ομάδα σκεπτόμενη τα παραπάνω να αφήσει την φαντασία της ελεύθερη και να δημιουργήσει εξαρχής ένα προϊόν το οποίο θα έχει σχεδιαστεί με τέτοιο τρόπο ώστε να είναι όσο το δυνατόν περισσότερο πιο φιλικό προς το περιβάλλον (Από τη γέννηση του – έως το θάνατό του). (5')

  • Επεκτάσεις

    Μέρος της ζωής ενός αντικειμένου είναι και η επαναχρησιμοποίηση.  Στις ίδιες ομάδες οι μαθητές έχουν συνεννοηθεί ώστε ένας ή δύο μαθητές από κάθε ομάδα να φέρουν ένα παλιό μπλουζάκι που δεν χρειάζονται. Σκοπός της ομάδας είναι να το μετατρέψει σε πάνινη τσάντα ακολουθώντας τις οδηγίες αλλά κυρίως χρησιμοποιώντας τη φαντασία τους.

    Οδηγίες θα βρείτε : https://www.tilestwra.com/metatrepste-efkola-ke-grigora-to-palio-sas-mako-blouzaki-se-tsanta/


  • Αξιολόγηση

    Η αξιολόγηση των μαθητών επιτυγχάνεται μέσα από την τελική καλλιτεχνική τους δημιουργία – σχεδίαση της νέας πορεία ζωής – ιστορίας για το αρχικό αντικείμενο μελέτης.

     Ο εκπαιδευτικός μπορεί να μοιράσει στους μαθητές τα φύλλα εργασίας (Φύλλο δραστηριότητας 12_2) – επέκταση για εργασία στο σπίτι.