Μετάβαση στο κεντρικό περιεχόμενο

Περιγραφή θέματος

  • Εισαγωγή - Σε αυτό το μάθημα θα μάθω:

    Διδακτικά βήματα:

    Εισαγωγή/Δημιουργία κλίματος

    Ανάδειξη των ιδεών των μαθητών

    Ο εκπαιδευτικός έχει ζητήσει από τους μαθητές να φέρουν μαζί τους στο σχολείο αλουμινένια κουτάκια προς ανακύκλωση

    Ξεκινάμε τη δραστηριότητα βάζοντας να μας πουν μια δυνατή καλημέρα ως ομάδα (αυτό μπορεί να επαναληφθεί ½ φορές) και να φωνάξουν δυνατά το παρακάτω σύνθημα:
    Το περιβάλλον αγαπώ,
    Τα απορρίμματα ξεχνώ!
    Α-Να-Κύ-Κλω-Ση!

    Στη συνέχεια αφήνουν τα προς ανακύκλωση αλουμινένια κουτάκια (τα οποία έχουν φέρει μαζί τους) σε ένα κουτί, ώστε αργότερα να τοποθετηθούν σε κάδο ανακύκλωσης.

    Ο εκπαιδευτικός προβάλει τις παρακάτω αφίσες και περιγράφει παράλληλα το τι βλέπουν. Ζητά από τους μαθητές να δημιουργήσουν και αυτοί τη δική τους αφίσα, ώστε να μπουν τα έργα τους στους διαδρόμους του σχολείου ή στην τάξη.

  • Δραστηριότητα 1

    Όλοι μαζί μια ομάδα!

    Διδακτικά βήματα:

    Γνωριμία

    Ανάδειξη των ιδεών των μαθητών

    Εμπλουτισμός των ιδεών των μαθητών

    Τα παιδιά στέκονται σε κύκλο και δίνουμε σε ένα παιδί ένα κουτάκι αλουμινίου και το καλούμε να πει το όνομά του και ένα υλικό που μπαίνει στον κάδο της ανακύκλωσης με βάση το πρώτο γράμμα του ονόματός του. Για παράδειγμα: «Με λένε Σπύρο, σακούλα», «Με λένε Κατερίνα, κουτάκι»… 

    Σε περίπτωση που δεν υπάρχει κάποιο υλικό που ανακυκλώνεται από αυτό το γράμμα, το παιδί πρέπει να βρει υλικό από το δεύτερο γράμμα του ονόματός του. Για παράδειγμα: «Με λένε Ιάσονα, αλουμινόχαρτο»… Το κουτάκι πηγαίνει από χέρι σε χέρι μέχρι να συστηθούμε όλοι. 

    Στο τέλος, τα παιδιά χωρίζονται σε 4 ομάδες (κόκκινη, πράσινη, κίτρινη, μπλε) και κάθονται στις καρέκλες με βάση το χρώμα τους (μπορούμε να τους βάζουμε μία χρωματιστή βούλα). Ο διαχωρισμός γίνεται προσπαθώντας να τηρήσουμε ίδιο αριθμό παιδιών σε κάθε ομάδα (αν είναι δυνατόν).


  • Δραστηριότητα 2

    Τι λέτε; Ξεκινάμε;

    Διδακτικά βήματα:

    Ένταξη στο θέμα

    Ανάδειξη των ιδεών των μαθητών

    Εμπλουτισμός των ιδεών των μαθητών

    Στόχος: Να δοθούν τα πρώτα ερεθίσματα και βασικές πληροφορίες για το πρόβλημα των απορριμμάτων και την ανακύκλωση ως προτεινόμενη λύση.

    Σημαντικό είναι να υπάρχει διάδραση με τα παιδιά, για αυτό ξεκινάμε με το να πληροφορηθούμε τι ξέρουν τα ίδια για το θέμα. Αναρτούμε στην οθόνη το "Ερωτηματολόγιο: Ανακύκλωση ΤΩΡΑ!" και μας το συμπληρώνουν προφορικά (μία-μία ερώτηση). Κάνουμε διάλογο με τα παιδιά με βάση τις απαντήσεις που έχουν δοθεί. Δεν υπεισερχόμαστε αναλυτικά σε θέματα που θα αναπτυχθούν παρακάτω. Λέμε π.χ. αυτό θα το εξετάσουμε αναλυτικά στη συνέχεια…

    Μπορείτε να αξιοποιήσετε το υλικό του αρχείου "Ανακύκλωση τώρα - Θεωρητικό υλικό" για την ενημέρωσή σας ως εκπαιδευτικός σχετικά με τις ερωτήσεις του Ερωτηματολογίου: Ανακύκλωση ΤΩΡΑ!.

    Στη συνέχεια ζητάτε από τους μαθητές να παίξουν το "Κουίζ: Ανακύκλωση ΤΩΡΑ!" και το "Κρυπτόλεξο: Ανακυκλώσιμα Υλικά".

  • Δραστηριότητα 3

    Μάθε παίζοντας!

    Διδακτικά βήματα:

    Παιχνίδι γνώσης

    Εμπλουτισμός των ιδεών των μαθητών

    Εφαρμογή των νέων ιδεών των μαθητών

    Στόχος: Να συνεργαστούν σε ομάδες και να εκτιμήσουν το διάστημα που κάποια απορρίμματα παραμένουν στη χωματερή. Επίσης, να αναλογιστούν τις περιβαλλοντικές συνέπειες της μη ανακύκλωσης.

    Δίνουμε στα παιδιά ανά ομάδες την παρακάτω λίστα με υλικά απορριμμάτων

    • Αλουμινένιο κουτάκι
    • μπανανόφλουδα
    • αποτσίγαρο
    • ίνες βαμβακιού
    • γυάλινο μπουκάλι
    • δερμάτινη μπότα
    • χαρτοσακούλα
    • πλαστικό διχτάκι
    • πλαστική κανάτα
    • λαστιχένια σόλα
    • ποτήρι από φελιζόλ
    • τενεκεδένιο κουτάκι
    • μάλλινη κάλτσα

     

    Αρχικά συζητάμε μαζί τους:

    1. τι κοινό έχουν όλα αυτά τα υλικά.(Καταλήγουμε ότι αυτά τα υλικά πιθανό να καταλήξουν στη χωματερή κάποια μέρα).
    2. τι θα συμβεί στα υλικά αυτά όταν πάνε στη χωματερή;
    3. πόσο χρόνο πιστεύετε ότι θα παραμείνουν εκεί;
    4. θα εξαφανιστούν/αποσυντεθούν αμέσως ή θα συνεχίσουν να υπάρχουν και να πιάνουν χώρο στη χωματερή;


    Στη συνέχεια τους ζητάμε ανά ομάδες να κατατάξουν τα υλικά κατά χρόνο αποσύνθεσης σύμφωνα με τη δική τους εκτίμηση από αυτό που θα αποσυντεθεί πιο γρήγορα ως αυτό που θα αποσυντεθεί πιο αργά. Αφού ολοκληρώσουν την εργασία, αξιολογούμε το αποτέλεσμα (ένας εκπρόσωπος κάθε ομάδας το διαβάζει) και τους δίνουμε τη σωστή σειρά (την προβάλουμε στην οθόνη).

    Η σωστή σειρά

    • μπανάνα
    • χαρτοσακούλα
    • ίνες βαμβακιού
    • μάλλινη κάλτσα
    • αποτσίγαρο
    • δερμάτινη μπότα
    • λαστιχένια σόλα
    • τενεκεδένιο κουτάκι
    • αλουμινένιο κουτάκι
    • πλαστικό διχτάκι
    • πλαστική κανάτα
    • ποτήρι από φελιζόλ
    • γυάλινο μπουκάλι

     

    Έπειτα, τους βάζουμε να εκτιμήσουν πόσο χρόνο (εβδομάδες, μήνες, χρόνια) πιστεύουν ότι χρειάζεται το κάθε υλικό για να αποσυντεθεί.

    Και πάλι, μόλις ολοκληρώσουν την εργασία τους, τους δείχνουμε στην οθόνη το σωστό αποτέλεσμα.

    • Μπανάνα (3-4 εβδομάδες)
    • Χαρτοσακούλα (1 μήνας)
    • ίνες βαμβακιού (5 μήνες)
    • μάλλινη κάλτσα (1 χρόνος)
    • αποτσίγαρο (2 με 5 χρόνια)
    • δερμάτινη μπότα (40 με 50 χρόνια)
    • λαστιχένια σόλα (50 με 80 χρόνια)
    • τενεκεδένιο κουτάκι (80 με 100 χρόνια)
    • αλουμινένιο κουτάκι (200 με 500 χρόνια)
    • πλαστικό διχτάκι (περίπου 450 χρόνια)
    • πλαστική κανάτα (1 εκατομμύριο χρόνια)
    • ποτήρι από φελιζόλ (άγνωστο, ίσως για πάντα;)
    • γυάλινο μπουκάλι (άγνωστο, ίσως για πάντα;)


    Τέλος συζητάμε τα παρακάτω:

    1. Τα στοιχεία αυτά τι σας λένε για τις χωματερές;
    2. Πιστεύετε ότι τα απορρίμματα αποσυντίθενται αρκετά γρήγορα ώστε να δώσουν χώρο σε νέα;
    3. Οι χωματερές θα γεμίσουν κάποια στιγμή;
    4. Μπορείτε να καταλάβετε από αυτό τη σημασία της ανακύκλωσης; Γιατί;

    • page icon
      Σελίδα
      Η κατάταξη υλικών απορριμάτων βάση χρόνου αποσύνθεσης Σελίδα
      Μη διαθέσιμο εκτός αν: Η δραστηριότητα Λίστα με υλικά απορριμμάτων είναι επισημασμένη ως ολοκληρωμένη
    • page icon
      Σελίδα
      Χρόνος που χρειάζεται το κάθε υλικό για να αποσυντεθεί Σελίδα
      Μη διαθέσιμο εκτός αν: Η δραστηριότητα Λίστα με υλικά απορριμμάτων είναι επισημασμένη ως ολοκληρωμένη
  • Δραστηριότητα 4

    Έτσι ξεκίνησαν όλα!

    Διδακτικά βήματα:

    Eφαρμογή των νέων ιδεών των μαθητών

    Ανακάλυψη διαδικασίας ανακύκλωσης αλουμινίου

    Στόχος: Να ενημερωθούν για την παραγωγική διαδικασία της ανακύκλωσης αλουμινίου και μέσα από αυτή να αντιληφθούν τη σημασία της.

    Ο εκπαιδευτικός προβάλει τις παρακάτω Αφίσες, όπου δείχνουν μέσα από εικόνες και προτάσεις τη διαδικασία της ανακύκλωσης του αλουμινίου. Παροτρύνει τους μαθητές ανά ομάδα να περιγράψουν τι παρατηρούν. 

    Ακολούθως προβάλει το παρακάτω βίντεο όπου παρουσιάζεται η διαδικασία της ανακύκλωσης αλουμινίου.

    Στη συνέχεια προβάλει τις σελίδες "Κύκλος Αλουμινίου" και "Ανακύκλωση Αλουμινίου & Οφέλη".

    Ακολουθεί συζήτηση σε ολομέλεια. Γιατί είναι σημαντική και αναγκαία η ανακύκλωση αλουμινίου;

  • Αξιολόγηση

    Τι μπορούμε να κάνουμε!

    Ανάληψη ευθύνης - Δημιουργικότητα

    Στόχος: Η Ανακύκλωση ξεκινά από τον καθένα μας ατομικά, ωστόσο σε συλλογικό επίπεδο θα μπορούσαν ομάδες/οργανισμοί να παίξουν έναν αποφασιστικό ρόλο στη διαδικασία. Στόχος είναι να εξετάσουμε τις δυνατότητες της συλλογικής διαχείρισης στην υποστήριξη της αλλαγής.

    Η αξιολόγηση των μαθητών επιτυγχάνεται μέσα από την τελική καλλιτεχνική τους δημιουργία.

    Μέσα από παιχνίδι ρόλων, τα παιδιά καθοδηγούνται να ανακαλύψουν πως διαφορετικές ομάδες μπορούν να συμβάλλουν στην εξάπλωση της διαδικασίας της ανακύκλωσης αλουμινίου και επομένως της μείωσης των απορριμμάτων και της προστασίας του περιβάλλοντος.

    Οι μαθητές καλούνται ανά ομάδες να δημιουργήσουν μία καμπάνια ενημέρωσης για την προώθηση της ανακύκλωσης αλουμινίου. Η καμπάνια ενημέρωσης θα αναπτύσσεται μέσω ενός πλάνου ενεργειών προώθησης, μηνυμάτων και σλόγκαν, έντυπου υλικού προώθησης (π.χ. αφίσα), ραδιοφωνικού σποτ, κ.λπ.

    Οι ομάδες που θα εργαστούν θα είναι:

    Κίτρινη ομάδα     ->    Δημοτική Αρχή

    Κόκκινη ομάδα    ->    Σχολείο

    Μπλε ομάδα        ->    ΜΚΟ

    Πράσινη ομάδα   ->    ΚΑΝΑΛ


    Οι ομάδες εργασίες θα πρέπει να λάβουν υπόψη τους:

    1. 1. Να απαντούν στο θέμα
    2. 2. Να βρουν τρόπους προώθησης
    3. 3. Οι τρόποι αυτοί να έχουν αποτέλεσμα και να κάνουν τη διαφορά
    4. 4. Πως βεβαιώνονται ότι θα έχουν αποτέλεσμα;


    Η κάθε ομάδα ανάλογα του ποια είναι και αφού εργαστεί πάνω στην καμπάνια υπό μορφή brainstorming θα παρουσιάσει:

    1. 1. το πλάνο ενεργειών προώθησης (σε μορφή διαγράμματος)
    2. 2. τα μηνύματα ή/και σλόγκαν
    3. 3. την αφίσα ή/και το ραδιοφωνικό σποτ