Μετάβαση στο κεντρικό περιεχόμενο

Περιγραφή θέματος

  • Εισαγωγή - Σε αυτό το μάθημα θα μάθω:

    Διδακτικά βήματα:

    Εισαγωγή/Δημιουργία κλίματος

    Ανάδειξη των ιδεών των μαθητών

    Ο εκπαιδευτικός έχει ζητήσει από τους μαθητές να φέρουν μαζί τους στο σχολείο αλουμινένια κουτάκια προς ανακύκλωση

    Ξεκινάμε τη δραστηριότητα βάζοντας να μας πουν μια δυνατή καλημέρα ως ομάδα (αυτό μπορεί να επαναληφθεί ½ φορές) και να φωνάξουν δυνατά το παρακάτω σύνθημα:
    Το περιβάλλον αγαπώ,
    Τα απορρίμματα ξεχνώ!
    Α-Να-Κύ-Κλω-Ση!

    Στη συνέχεια αφήνουν τα προς ανακύκλωση αλουμινένια κουτάκια (τα οποία έχουν φέρει μαζί τους) σε ένα κουτί, ώστε αργότερα να τοποθετηθούν σε κάδο ανακύκλωσης.

    Ο εκπαιδευτικός προβάλει τις παρακάτω αφίσες και περιγράφει παράλληλα το τι βλέπουν. Ζητά από τους μαθητές να δημιουργήσουν και αυτοί τη δική τους αφίσα, ώστε να μπουν τα έργα τους στους διαδρόμους του σχολείου ή στην τάξη.

    Μπορείτε να αξιοποιήσετε το υλικό του αρχείου "Ανακύκλωση τώρα - Θεωρητικό υλικό" για την ενημέρωσή σας ως εκπαιδευτικός.

  • Δραστηριότητα 1

    Όλοι μαζί μια ομάδα!

    Διδακτικά βήματα:

    Γνωριμία

    Ανάδειξη των ιδεών των μαθητών

    Εμπλουτισμός των ιδεών των μαθητών

    Στόχος: Να χαλαρώσουν και να μπουν σιγά-σιγά στο πνεύμα της συνάντησης.

    Βάζουμε τα παιδιά να καθίσουν στις καρέκλες και δίνουμε σ’ ένα από αυτά ένα κουτάκι αλουμινίου. Του ζητάμε να πει το όνομά του ενώ παράλληλα πρέπει να δώσει το κουτάκι στο διπλανό του χωρίς να το πιάσει με τα χέρια του αλλά δίνοντάς το με κάποιο μέλος του σώματός του. Αυτή η διαδικασία σταματά μόλις πουν όλοι τα ονόματά τους.

  • Δραστηριότητα 2

    Πάρε- δώσε!

    Διδακτικά βήματα:

    Κινητικό παιχνίδι – Γνωριμία/Επαφή με τα υλικά

    Ανάδειξη των ιδεών των μαθητών

    Εμπλουτισμός των ιδεών των μαθητών

    Στόχος: Να αγγίξουν όλα τα υλικά της ανακύκλωσης, να συνδέσουν τα «άχρηστα» υλικά με τη χρησιμότητά τους, να αναπτύξουν τη φαντασία τους, να διασκεδάσουν κινούμενοι στο χώρο.

    Ο εκπαιδευτικός καλεί τους μαθητές, από ένα σωρό με ανακυκλώσιμα υλικά, να πάρουν από ένα και βάζει έντονη χορευτική μουσική. Τα παιδιά χορεύοντας και κινούμενα στο χώρο ανταλλάσουν τα υλικά τους από χέρι σε χέρι.

    Αρχικά, κάθε φορά που ο εκπαιδευτικός κλείνει (απότομα) τη μουσική, τα παιδιά κάνουν με παντομίμα μία δραστηριότητα που γίνεται με τα υλικά που κρατούν. Για παράδειγμα, αν κρατούν ένα κουτί από πορτοκαλάδα, κάνουν ότι πίνουν, ή αν κρατούν ένα σακουλάκι από πατατάκια, κάνουν ότι τρώνε κλπ.

    Στη συνέχεια, κάθε φορά που ο εκπαιδευτικός κλείνει (απότομα) τη μουσική, τα παιδιά κάνουν με τη φωνή τους τον ήχο που κάνει το υλικό που κρατούν. Για παράδειγμα, αν κρατούν μια εφημερίδα, κάνουν «χρουτς, χρουτς», ή αν κρατούν ένα αλουμινένιο κουτάκι, κάνουν «ντιν, ντιν» κλπ.

    Πριν τελειώσει η δραστηριότητα, την τελευταία φορά που ο εκπαιδευτικός θα κλείσει τη μουσική, με βάση ό,τι υλικό πιάσουν οι μαθητές στα χέρια τους, θα μπουν στην αντίστοιχη ομάδα. Για παράδειγμα, αν κρατούν μία χάρτινη σακούλα, θα μπουν στην ομάδα των «χάρτινων», αν κρατούν ένα γυάλινο βαζάκι, θα μπουν στην ομάδα των «γυάλινων», έτσι ώστε να δημιουργηθούν 4 ομάδες («χάρτινοι», «γυάλινοι», «πλαστικοί», «αλουμινο-σιδηρένιοι»). Οι ομάδες θα παραμείνουν και για τις επόμενες δραστηριότητες.

    Στο τέλος, ο εκπαιδευτικός ζητά από τα παιδιά να αφήσουν τα υλικά τους στο σωστό κάδο (4 διαφορετικούς –γυαλί, πλαστικό, μέταλλο/αλουμίνιο, χαρτί) και να καθίσουν στις καρέκλες τους.

    Έπειτα για επιπλέον εμπέδωση ο εκπαιδευτικός ζητά από τους μαθητές να παίξουν το "Κρυπτόλεξο: Ανακυκλώσιμα υλικά"

  • Δραστηριότητα 3

    Έτσι ξεκίνησαν όλα!

    Διδακτικά βήματα:

    Eφαρμογή των νέων ιδεών των μαθητών

    Ανακάλυψη διαδικασίας ανακύκλωσης αλουμινίου

    Στόχος: Να ενημερωθούν για την παραγωγική διαδικασία της ανακύκλωσης αλουμινίου και μέσα από αυτή να αντιληφθούν τη σημασία της.

    Ο εκπαιδευτικός προβάλει τις παρακάτω Αφίσες, όπου δείχνουν μέσα από εικόνες και προτάσεις τη διαδικασία της ανακύκλωσης του αλουμινίου. Παροτρύνει τους μαθητές ανά ομάδα να περιγράψουν τι παρατηρούν και ένας μαθητής από κάθε ομάδα να εξηγήσει το κάθε στάδιο ανακύκλωσης. 

    Ακολούθως προβάλει το παρακάτω βίντεο όπου παρουσιάζεται η διαδικασία της ανακύκλωσης αλουμινίου.

    Στη συνέχεια προβάλει τις σελίδες "Κύκλος Αλουμινίου" και "Ανακύκλωση Αλουμινίου & Οφέλη".

    Ακολουθεί συζήτηση σε ολομέλεια. Γιατί είναι σημαντική και αναγκαία η ανακύκλωση αλουμινίου;

  • Δραστηριότητα 4

    Ψάξε - βρες!

    Διδακτικά βήματα:

     Eφαρμογή των νέων ιδεών των μαθητών

     Διαχωρισμός αλουμινένιων και σιδερένιων κουτιών

    Στόχος: Να ενεργοποιηθούν-κινητοποιηθούν, να εξοικειωθούν με τα χαρακτηριστικά του αλουμινίου και να μάθουν να ξεχωρίζουν τα αλουμινένια κουτάκια από τα σιδερένια.

    Αρχικά, ο εκπαιδευτικός ενημερώνει τους μαθητές για τον τρόπο που μπορούν να ξεχωρίζουν τα αλουμινένια κουτάκια από τα σιδερένια. Αφού εξηγηθεί η διαφορά, βάζει τους μαθητές να την αντιληφθούν στην πράξη. Σηκώνει τα παιδιά σε ομάδες και σε κάθε ομάδα δίνει ένα κουτί, όπου μέσα βρίσκονται κουτάκια από αλουμίνιο και σίδερο, και καλάμια, όπου στην άκρη τους κρέμονται μαγνήτες. Με το σύνθημά του, το οποίο είναι ένα χτύπημα δύο κουτιών αλουμινίου, τα παιδιά ξεκινούν να «ψαρεύουν» από το κουτί τους τα υλικά που μαγνητίζονται, ώστε να αφήσουν στο κουτί τους μόνο τα αλουμινένια κουτάκια. Η ομάδα που θα τελειώσει πρώτη κερδίζει. Στο τέλος ελέγχουμε αν κάποιο κουτάκι ξεχάστηκε.

  • Δραστηριότητα 5

    Η ανακύκλωση είναι παιχνίδι!

    Διδακτικά βήματα:

     Eφαρμογή των νέων ιδεών των μαθητών

     Κινητικό επιδαπέδιο παιχνίδι γνώσεων/δράσεων

    Στόχος: Να αφομοιώσουν και να ενισχύσουν τις γνώσεις που ήδη έλαβαν, να διασκεδάσουν και να συνεργαστούν. Επιπλέον, να κατανοήσουν τι μπορούν να κάνουν για την ενίσχυση της ανακύκλωσης αλουμινίου.

    Οδηγίες επιτραπέζιου παιχνιδιού

    Τοποθετούμε τον επιδαπέδιο τάπητα στο χώρο. Ο τάπητας που είναι χωρισμένος σε τετράγωνα και δείχνει μία πορεία από το αρνητικό (δεν γίνεται ανακύκλωση) στο θετικό (γίνεται ανακύκλωση αλουμινίου). Η κίνηση των παιδιών γίνεται ρίχνοντας το ζάρι από την αφετηρία (αρνητικό) προς το τέρμα (θετικό). Τα παιδιά σε 4 ομάδες προσπαθούν, κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού, να περάσουν από κάποιες δοκιμασίες, όπως ερωτήσεις σωστούς-λάθους, ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής, παντομίμα κ.ά. με δεδομένο ότι κάνουν πιο «πράσινες» επιλογές όσο προχωρούν προς το τέρμα. Δίπλα στην κάθε ομάδα βάζουμε ένα κάδο άδειο, όπου μέσα θα βάζουν να κουτάκια που θα κερδίζουν κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού.

    Ξεκινάνε το παιχνίδι. Στον πρώτο παίκτη (ομάδα) δίνουμε το ζάρι και, ανάλογα τον αριθμό που θα τύχει, κάνει τα αντίστοιχα βήματα (κάθε βήμα είναι ένα τετραγωνάκι από το επιδαπέδιο τάπητα). Ανάλογα το τετράγωνο, κάνει την αντίστοιχη δοκιμασία. Αν την περάσει (απαντήσει σωστά), τότε η ομάδα κερδίζει ένα κουτάκι αλουμινίου. Οι ομάδες παίζουν εναλλάξ. Κερδίζει ο ομάδα που φτάνει πρώτη στο τέρμα.

    Στο τέλος του παιχνιδιού μετράμε τα κουτάκια που έχουν συγκεντρωθεί συνολικά από κάθε ομάδα και λέμε στα παιδιά την αντιστοιχία κουτιών σε μείωση ενέργειας και κατανάλωση βωξίτη. Στόχος είναι να κατανοήσουν τα παιδιά ότι με τη συμβολή τους στην ανακύκλωση αλουμινίου εξοικονομούμε ενέργεια και πόρους.

    • Αξιοποίηστε τα υλικά που δίνονται, φτιάξτε και παίξτε το δικό σας επιτραπέζιο για την ανακύκλωση.

  • Δραστηριότητα 6

    Κάνε το κουτάκι …τέχνη!

    Διδακτικά βήματα:

     Eφαρμογή των νέων ιδεών των μαθητών

     Εμπλουτισμός των ιδεών των μαθητών

     Επαναχρησιμοποίηση – Κατασκευή

    Στόχος: Να γνωρίσουν την έννοια της επαναχρησιμοποίησης, να εκφραστούν δημιουργικά και να διασκεδάσουν.

    Αρχικά, ο εκπαιδευτικός δείχνει στους μαθητές τα παρακάτω βίντεο με διάφορες δημιουργίες από ανακυκλώσιμα υλικά που έχουν φτιάξει συνομίληκα παιδιά ή καλλιτέχνες από όλο τον κόσμο, ώστε να εμπνευστούν και στη συνέχεια να φτιάξουν και το δικό τους έργο.

    Έπειτα, με τα ανακυκλώσιμα υλικά που έχουν φέρει από το σπίτι ή έχουν συγκεντρωθεί στο σχολείο, φτιάχνουν τη δική τους δημιουργία-κατασκευή και την διακοσμούν στην τάξη ή στους διαδρόμους του σχολείου για να εμπνεύσουν και άλλους μαθητές, δασκάλουςκαι γονείς.

  • Αξιολόγηση

    Η αξιολόγηση των μαθητών επιτυγχάνεται μέσα από την τελική καλλιτεχνική τους δημιουργία - σχεδίαση αφίσας με χρήση της δημιουργικής γραφής. Η αφίσα θα πρέπει να να εστιάζει στα οφέλη της ανακύκλωσης, ειδικότερα της ανακύκλωσης αλουμινίου, και στην αφύπνιση οικολογικής συνείδησης, την μείωση και την επαναχρησιμοποίηση.

    Οι δημιουργίες των μαθητών μπορούν να γίνουν ανά ομάδες ή ατομικά και στη συνέχεια να αναρτηθούν στους τείχους των διαδρόμων του σχολείου, ώστε να προωθήσουν την ενημέρωση και αφύπνιση και άλλων.