Μετάβαση στο κεντρικό περιεχόμενο

Περιγραφή θέματος

  • Εισαγωγή - Σε αυτό το μάθημα θα μάθω:

    Διδακτικά βήματα:

    Ανάδειξη των ιδεών των μαθητών

    Ο εκπαιδευτικός χωρίζει τους μαθητές σε 12 ομάδες (ζευγάρια). Τοποθετεί μπροστά τους ένα δοχείο με 16 κάρτες (μπορεί να τις κατεβάσει ή να τις προβάλει ηλεκτρονικά). Η κάθε κάρτα απεικονίζει και έναν Στόχο Βιώσιμης Ανάπτυξης. Ζητάει από την κάθε ομάδα να διαλέξει μία κάρτα, ενώ 4 ομάδες διαλέγουν από 2 κάρτες. Αφού επιλέξουν όλες οι ομάδες ο εκπαιδευτικός ζητάει από τους μαθητές να συζητήσουν με την ομάδα τους (το ζευγάρι τους) τι είναι αυτό που τους έρχεται στο μυαλό όταν κοιτούν την εικόνα που απεικονίζεται στην/στις κάρτα/ες τους. Στη συνέχεια όλοι οι μαθητές κάθονται σε κύκλο δείχνουν τις κάρτες τους και ο εκπαιδευτικός ρωτάει την κάθε ομάδα.

    Ο εκπαιδευτικός ρωτάει τους μαθητές τι πιστεύουν πως συμβολίζουν αυτές οι 16 εικόνες; Ο εκπαιδευτικός κρατάει την κάρτα με τον Στόχο νούμερο 17 (Συνεργασία για τους Στόχους) και ρωτάει τους μαθητές αν οι εικόνες είναι τυχαίες ή αποτελούν κομμάτια ενός παζλ; Τι παζλ θα ήταν αυτό και ποιόν θα αφορούσε;

    Ο εκπαιδευτικός στη συνέχεια προβάλει το εισαγωγικό βίντεο για τους 17 στόχους της βιώσιμης ανάπτυξης.

    Ο εκπαιδευτικός εξηγεί στους μαθητές πώς αν και όλοι οι παραπάνω στόχοι αλληλοσυνδέονται μεταξύ τους στο επόμενο διάστημα θα εστιάσουμε την προσοχή μας σε έναν από αυτούς.

    Ο εκπαιδευτικός μπορεί εξαρχής να ενημερώσει τους μαθητές για τον Στόχο ή να τους ρωτήσει στο τέλος του μαθήματος σε ποιο Στόχο πιστεύουν οι ίδιοι ότι εστίασαν.

  • Δραστηριότητα 1

    Γυαλί - Χαρτί - Πλαστικό - Αλουμίνιο

    Διδακτικά βήματα:

    Ανάδειξη των ιδεών των μαθητών

    Ο εκπαιδευτικός χωρίζει τους μαθητές σε 5 ομάδες μοιράζοντας τους από μια κόλλα Α4. Οι μαθητές σχεδιάζουν 4 στήλες: Γυαλί - Χαρτί - Πλαστικό - Αλουμίνιο. Ο εκπαιδευτικός ζητάει από τους μαθητές να παρατηρήσουν γύρω τους και να καταγράψουν σε κάθε στήλη τα γυάλινα, πλαστικά, αλουμινένια και χάρτινα αντικείμενα που βλέπουν. Στη συνέχεια τους ρωτάει σε ποια στήλη παρατηρούν περισσότερα αντικείμενα. Οι περισσότερες ομάδες θα έχουν παραπάνω πλαστικά αντικείμενα. Ο εκπαιδευτικός ρωτάει τους μαθητές γιατί πιστεύουν ότι συμβαίνει αυτό; Αν σκεφτούμε και έξω από την τάξη μας, ποιο είναι το υλικό που κυριαρχεί στη ζωή μας; 

    Στη συνέχεια ζητά από τους μαθητές να παίξουν το "Κρυπτόλεξο: Ανακυκλώσιμα Υλικά" και βρες τα κρυμμένα ανακυκλώσιμα υλικά.

    • * Παραλλαγή- παιχνίδι

      Η παραπάνω δραστηριότητα μπορεί να γίνει και σε μορφή παιχνιδιού. Ο εκπαιδευτικός ζητάει από τους μαθητές να φέρουν αντικείμενα που δεν τα χρειάζονται.

      Χωρίζει τους μαθητές σε 4 ομάδες και δίνει στην κάθε ομάδα τις παρακάτω ονομασίες: Γυαλί - Χαρτί - Πλαστικό - Αλουμίνιο.

      Τα "άχρηστα αντικείμενα" τοποθετούνται στο κέντρο.

      Σε κάθε χτύπο του εκπαιδευτικού ένας παίχτης από κάθε ομάδα πρέπει να φέρει ένα αντικείμενο που να είναι από το υλικό που αντιπροσωπεύει η ομάδα του, στην ομάδα του.

      • - Ποια ομάδα έχει τα περισσότερα υλικά;
      • Ο εκπαιδευτικός ρωτάει τους μαθητές γιατί πιστεύουν ότι συμβαίνει αυτό;
      • Ποιο είναι το υλικό που κυριαρχεί στη ζωή μας;
      • Αν σκεφτούμε και έξω από την τάξη μας.

  • Δραστηριότητα 2

    Πρώτες ύλες - Παραγωγή - Κατανάλωση - Eπαναχρησιμοποίηση - Aνακύκλωση

    Διδακτικά βήματα:

    Ανάδειξη των ιδεών των μαθητών

    Εμπλουτισμός των ιδεών των μαθητών

    Εφαρμογή των νέων ιδεών των μαθητών

    Ο εκπαιδευτικός ρωτάει του μαθητές αν γνωρίζουν τον τρόπο δημιουργίας των παραπάνω υλικών (Γυαλί - Χαρτί - Πλαστικό - Αλουμίνιο); Την ιστορία τους; Πώς έφτασαν ως εδώ και ποια θα είναι η συνέχεια τους;

    Στη συνέχεια προβάλει τις σελίδες που παρουσιάζουν το πως δημιουργούνται τα υπό μελέτη αντικείμενα καιορισμένα απαραίτητα υλικά που χρειάζονται για την δημιουργία αυτών.

    Αν πρόκειται για ένα πλαστικό αντικείμενο βασικό υλικό για την δημιουργία του είναι το πετρέλαιο αυτό το βρίσκουμε στο υπέδαφος. Αν είναι γυάλινο βασικό υλικό είναι η άμμος. Αν είναι χάρτινο βασικό υλικό είναι το ξύλο. Αν είναι από αλουμίνιο βασικό υλικό είναι ο βωξίτης (πέτρωμα κάτω από τη Γη). 

    Καθώς τα περισσότερα αντικείμενα είναι πλαστικά. Ακολουθεί συζήτηση για τη χρήση και τη θέση που έχουν τα πλαστικά στη ζωή μας. Ο εκπαιδευτικός τοποθετεί ένα μεγάλο κομμάτι χαρτιού στο κέντρο (χαρτί του μέτρου) και ζητάει από τις ομάδες να συνεργαστούν. Η κάθε ομάδα θα αναλάβει να σχεδιάσει ένα από τα τέσσερα διαφορετικά στάδια της ζωής ενός πλαστικού αντικειμένου μαζί με τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις τους.

    1. 1. Πρώτη ύλη - πετρέλαιο- εξόρυξη
    2. 2. Παραγωγή -(εργοστάσιο)
    3. 3. Κατανάλωση- επαναχρησιμοποίηση
    4. 4. Απόρριψη- ανακύκλωση

    Στη συνέχεια γίνεται συζήτηση για τα οφέλη της ανακύκλωσης. Ο εκπαιδευτικός εξηγεί πως ακόμη και κατά τη διαδικασία της ανακύκλωσης υπάρχουν "απόβλητα" τα οποία επιβαρύνουν το περιβάλλον. Πώς θα μπορούσε να αλλάξει αυτό;

    Ο εκπαιδευτικός ζητά από τους μαθητές να παίξουν το παιχνίδι στο "Φύλλο Εργασίας Α: Ο Κύκλος της Ζωής" ή/και στο "Φύλλο Εργασίας Β: Ο Κύκλος της Ζωής". Για περαιτέρω συζήτηση μπορεί να αξιοποιηθεί το αρχείο "Παπούτσια που ανθίζουν: Αθλητικά παπούτσια που μπορούν να μετατραπούν σε χώμα"

    Στόχος είναι οι μαθητές να προβληματιστούν και να κατανοήσουν τη σημασία του εξ αρχής προβλεπόμενου σχεδιασμού κατά την παραγωγή ενός προϊόντος. Ο εκπαιδευτικός μπορεί να φέρει ως παράδειγμα στους μαθητές την περίπτωση των παπουτσιών που σχεδιάστηκαν από οργανικό βαμβάκι, λινό και καρύδα ώστε να μπορούν να μετατραπούν σε λίπασμα όταν πλέον έχουν φθαρθεί!

  • Δραστηριότητα 3

    Κυκλική πορεία στη ζωή ενός αντικειμένου

    Διδακτικά βήματα:

    Εμπλουτισμός των ιδεών των μαθητών

    Αξιολόγηση

    Ο εκπαιδευτικός προβάλει το παρακάτω βίντεο και ζητάει από τους μαθητές να εξηγήσουν τι διαφορετικό συμβαίνει με τα "άχρηστα υλικά - φύλλα" των καφεόδεντρων; Ποια είναι τα οφέλη που προκύπτουν από την αξιοποίηση των υλικών αυτών;

    Στη συνέχεια με τη βοήθεια του φύλλου εργασίας "Ο Κύκλος" οι μαθητές καλούνται να απεικονίσουν την κυκλική πορεία στη ζωή ενός αντικειμένου.

    • Πώς τα απόβλητα από τις καλλιέργειες καφέ μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την καλλιέργεια τροφίμων.
       
       

  • Δραστηριότητα 4

    Φτιάχνω το δικό μου προϊόν

    Διδακτικά βήματα:

     Eφαρμογή των νέων ιδεών των μαθητών

     Αξιολόγηση

    Ο εκπαιδευτικός μοιράζει από ένα κομμάτι χαρτί του μέτρου στην κάθε ομάδα. Σκοπός είναι η κάθε ομάδα σκεπτόμενη τα παραπάνω να αφήσει τη φαντασία της ελεύθερη και να δημιουργήσει εξαρχής ένα προϊόν το οποίο θα έχει σχεδιαστεί με τέτοιο τρόπο ώστε να είναι όσο το δυνατόν περισσότερο πιο φιλικό προς το περιβάλλον (από τη γέννηση του - έως το θάνατό του).

  • Αξιολόγηση

    Η αξιολόγηση των μαθητών επιτυγχάνεται μέσα από την τελική καλλιτεχνική τους δημιουργία - σχεδίαση της νέας πορεία ζωής - ιστορίας για το αρχικό αντικείμενο μελέτης.

    Ο εκπαιδευτικός μπορεί να μοιράσει στους μαθητές τα φύλλα εργασίας - extra activities για εργασία στο σπίτι.

    • Παρατήρησε προσέχτικα τα αντικείμενα που υπάρχουν στους χώρους του σπιτιού σου, που ζητούνται στο φύλλο εργασίας. Σημείωσε ποια από αυτά μπορούν να επαναχρησιμοποιηθούν; Ποια θα ήταν η νέα χρήση τους;

    • Παρατηρήστε προσέχτηκα τα αντικείμενα που υπάρχουν χώρους του σπιτιού σας. Σημειώστε ποια από αυτά μπορούν να ανακυκλωθούν;

    • Παρατηρήστε προσέχτηκα τα αντικείμενα που υπάρχουν στους παρακάτω χώρους του σπιτιού σας. Επιλέξτε και σημειώστε κάποια τα οποία περιέχουν ως πρώτη ύλη τα εξής:
      Άμμο, πετρέλαιο, βωξίτη, ξύλο.

    • Ποια από τα αντικείμενα που βρήκες στο "Φύλλο Εργασίας: Ορυκτοί Πόροι" θα επιλέγατε να σχεδιάσετε εξαρχής και με ποιο τρόπο θα τα φτιάχνατε ώστε αν ανακυκλωθούν να μπορούν να δημιουργηθούν νέα προϊόντα μειώνοντας τους περιβαλλοντικούς κινδύνους;

    • Χωριστείτε σε δύο ομάδες. Ένας παίχτης από κάθε ομάδα σηκώνεται και διαλέγει μία από τις κάρτες. Προσπαθεί να σχεδιάσει τη λέξη σε ένα φύλλο χαρτιού όσο καλύτερα μπορεί ώστε να τη βρει η ομάδα του. Σκοπός της κάθε ομάδας είναι να καταφέρει να βρει όσες περισσότερε λέξεις μπορεί. Ο χρόνος που έχει κάθε ομάδα είναι 2 λεπτά.

    • Δημιούργησε το δικό σου “πόστερ” με σκοπό να εισάγεις τους πολίτες ή τους φίλους σου στο θέμα της κυκλικής οικονομίας. Δώσε ένα τίτλο στο έργο σου.